Rancangan Mengajar

MATEMATIK TAHUN 1 ( Bentuk dan Ruang )








Kelas               : 1 Amanah

Masa               :9.45 pagi-10.15 pagi.

Tema               : Sukatan dan Geometri

Tajuk               :9. Ruang 3D dan 2D

Standard Kandungan: 9.2 Mengenal pasti bentuk  tiga dimensi(3D)

Standard Pembelajaran: Murid berupaya untuk:

i. Menamakan bentuk kuboid, kubus, kon, piramid tapak

segiempat sama, silinder dan sfera.

Objektif           :Pada akhir pembelajaran,murid dapat :

a)    Menamakan 5 bentuk 3D

b)    Menjawab sekuarang-kurangnya 3 soalan dengan betul dari 5 soalan.



Fasa
Aktiviti
Komunikasi
1.Persediaan
Pemerhatian dan Analisis
a.Murid membuat pemerhatian
terhadap objek tiga dimensi
yang diletakkan di atas meja.
 b.Guru berbincang tentang
bentuk objek dan bersoal jawab
dengan murid
c. Guru mempamerkan bentuk-bentuk
tiga dimensi danmengaitkannya dengan objek dalam aktiviti (a).
 

i. Pernahkah kamu melihat
bentuk-bentuk ini?
ii. Berikan contoh-contoh objek
yang berbentuk kuboid yang
pernah murid lihat di persekitaran
mereka.
  
i. Bentuk ini dinamakan kuboid
ii Ini bentuk kubus, kon,sfera,piramid tapak segiempat sama,,sfera dan silinder.
2. Imaginasi
Penjanaan idea
Sintesis Idea
a.Perkukuhkan kemahiran murid
dengan melakukan aktiviti
seperti contoh di bawah:
b. Bentuk kan murid kepada
beberapa kumpulan.
c. Edarkan 6 keping gambar bentuk
3D dan sekeping kertas  yang tercatat nama
bentuk-bentuk seperti di bawah kepada setiap kumpulan .
Kumpulan
Lekatkan bentuk-bentuk 3D
yang disenaraikan di bawah
1. kubus
2. kuboid
3. sfera
4. silinder
5. kon
6. piramid
i. Setiap ahli kumpulan diminta
melekatkan gambar bentuk
tiga dimensi mengikut
namanya.
ii. Kumpulan yang dapat melekatkan gambar dengan
betul dalam masa yang paling singkat dianggap
sebagai pemenang.
iii. Bincangkan hasil kerja murid sebagai pengukuhan
dan pamerkan hasil kerja murid
3. Perkembangan
Pelaksanaan
Menilai
a.    Murid ditunjukkan dengan bentuk-bentuk 3D satu persatu.
b.     Murid disoal  mengenai bentuk-bentuk tersebut.
i)Apakan nama bentuk ini?
Tindakan
a. Edarkan lembaran kerja 1 dan
Lembaran Kerja 2 kepada
setiap murid.
b. Bincangkan hasil kerja murid.
Selesaikan tugasan yang diberi.
Pentaksiran
Berdasarkan kepada keupayaan murid menjawab soalan di Lembaran Kerja 1 dan Lembaran Kerja 2.
Murid perlu betul kesemua soalan yang diberi sebelum bergerak ke
kemahiran berikutnya.
Nilai dan Sikap
Terapkan sifat bekerjasama semasa menjalankan aktiviti berkumpulan.


      Refleksi :
1. Kekuatan pengajaran
Pengajaran yang telah dilaksanakan mempunyai kekuatan tersendiri walaupun memang diakui terdapat kekurangannya. Walaupun bilangan murid sedikit,saya tetap berasa bersemangat unutk menyampaikan pengajaran pada hari tersebut.Pada awal pengajaran dan pembelajaran,saya menarik perhatian murid dengan benda-benda maujud agar mereka dapat melihat dengan lebih jelas.

Dalam pengajaran dan pembelajaran tersebut, strategi pengajaran yanng digunakan adalah lebih berpusatkan murid. Ini dapat dilihat melalui penglibatan semua murid dalam aktiviti pembelajaran yang telah dilaksanakan. Murid juga kelihatan aktif dalam pembelajaran tersebut.Saya berasa sangat gembira apabila melihat mereka belajar dengan aktif.

Sekiranya mana-mana murid yang menghadapi masalah dalam pembelajaran, saya bertindak membimbing secara individu murid untuk memudahkan pemahaman mereka dalam menyelesaikan masalah dalam sesuatu soalan yang diberikan.

Begitu juga dengan penggunaan alat bantu mengajar . Saya  telah menyediakan benda-benda maujud untuk mengcungkil idea mereka pada permulaan pengajaran. Seterusnya saya menggunakan bongkah yang sebenar yang menunjukkan bentuk 3D agar pemahaman mereka lebih jelas lagi. Walaupun bilangan murid sedikit,saya telah buat aktiviti secara berkumpulan(berpasangan).Saya menyediakan satu tugasan untuk mereka.Saya berasa puas hati apabila melihat mereka cuba sedaya upaya menyiapkan tugasan yang diberi.

Ketika melaksanakan pengajaran, saya  bergerak aktif cuba sedaya upaya untuk membantu murid-murid memahami apa yang diajar. Saya telah bergerak dari meja ke meja semasa murid sedang dalam perbincangan dan juga semasa murid membuat latihan kendiri.

2. Kekurangan pengajaran

Dalam perlaksanaan pengajaran tersebut terdapat kelemahan yang dapat dikesan.Dalam pengajaran dan pembelajaran,saya tidak mempelbagaikan bahan bantu mengajar.Saya hanya menumpukan benda-benda maujud sahaja.Walaupun murid-murid melibatkan diri secara aktif,namun saya dapati mereka perlukan sesuatu untuk mereka libatkan diri secara aktif.Mereka ingin membuat sesuatu yang menujukkan mereka faham apa yang dipelajari.Mereka juga ingin tampil ke hadapan untuk menunjukkan mereka boleh menjawab soalan yang dikemukakan.

Selain itu,masa yang singkat membuat saya agak terburu-buru untuk menghabiskan pengajaran saya pada hari itu.Disebabkan masa yang singkat,saya tidak dapat menumpukan murid-murid yang lemah.Murid-murid ini akan membuat bising untuk menarik perhatian saya.
3 . Langkah mengatasi

Setiap sesi pengajaran yang dilaksanakan memang ada kekuatan dan kelemahannya yang tersendiri sama ada disedari ataupun tidak ketika melakukan proses pengajaran waktu itu. Dengan adanya kita membuat imbasan kembali atau merenung semula bagaimana perlaksanaan pengajaran yang telah kita lakukan berkesan atau tidak, maka dapatlah kita bertindak untuk memperbaiki kelemahan yang dilakukan.

Sebelum memulakan pengajaran,saya perlulah buat persediaan yang rapi dari segi penyediaan bahan bantu mengajar.Ini kerana bahan bantu mengajar yang menarik dapat menjadikan suasana p&p lebih ceria dan objektif akan tercapai.Kad-kad yang pelbagai warna dan saiz dapat menarik perhatian perhatian murid serta membantu mereka memahami sesuatu konsep.

Masa juga sangat penting dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.Semasa menyediakan rancangan pelajaran harian,saya perlulah merancang aktiviti yang sesuai dengan masa pengajarann dan pembelajaran.Dalam pengajaran pada hari itu,aktiviti berkumpulan mungkin tidak sesuai kerana peruntukan masa yang pendek.Ataupun aktiviti berkumpulan itu di permudahkan agar masa yang dijalankan tidak terlalu lama.

Walaupun ada kelemahan dalam pengajaran dan pembelajaran saya pada hari tersebut,namun saya berpuas hati kerana objektif saya tercapai.Kesemua murid dapat menamakan bentuk-bentu 3D yang ditunjukkan oleh guru.Selain itu,murid-murid juga dapat menyiapkan lembaran kerja yang diberi dengan cepat dan betul.

 Kekuatan dan kekurangan dalam pengajaran yang telah dilaksanakan memang sudah menjadi kebiasaaan dalam dunia pengajaran. Dengan adanya pengesanan kekurang melalui aktiviti refleksi ekndiri sudah pasti sedikit sebanyak membantu kita sebagai guru bertindak untuk memperbaiki kelemahan tersebut supaya kita dapat melaksanakan pengajaran yang lebih baik pada masa akan datang. Kita dapat merancang pengajaran yang dengan lebih baik berdasarkan tahap kebolehan murid yang ada di dalam kelas tersebut untuk memboleh murid-murid kita memahami apa yang diajar dengan lebih mudah.






2 comments:

  1. satu blog yang memberikan banyak maklumat kepada semua, Taniah!

    ReplyDelete
  2. Siap RPH dan refleksi lagi...boleh buat rujukan ni... Tahniah! tapi sayang video tak boleh buka..

    ReplyDelete